اخبارسیاسی

نقش آفرینی مردم خوزستان در انقلاب اسلامی

یکی از سرفصل‌های مهم در تاریخ انقلاب اسلامی، نقش مردم استان خوزستان در برپایی و پیروزی نهضت اسلامی می‌باشد. در یک بررسی مختصر می‌توان این نقش آفرینی مردم خوزستان را به سه نوع فرهنگی، اقتصادی و مذهبی تقسیم نمود.

در عرصه فرهنگ در این زمینه می‌توان به مبارزات اساتید دانشگاه و دانشجویان پیرو خط امام در خوزستان، مانند شهید حسین علم الهدی اشاره نمود که با روشنگری‌ها و فعالیت‌های خود نه تنها رژیم پهلوی را در فضای آکادمیک دچار چالش نمودند بلکه موفق شدند تا این فضا را از سیطره گروه‌های کمونیستی خارج نموده و از دانشگاه به‌عنوان تریبون انقلاب استفاده نمایند.

در عرصه اقتصادی نیز قطعا مصداق بارز و روشن مبارزه با رژیم پهلوی اعتصابات کارگران پالایشگاه نفت آبادان، یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفت جهان می‌باشد که نقش به‌سزایی در کاهش توان مقاومت رژیم پهلوی در برابر نهضت ملت ایران داشت.

در عرصه مذهبی نیز باید به فعالیت روحانیون خوزستان برعلیه رژیم پهلوی و در راستای حمایت از نهضت اسلامی مردم ایران اشاره نمود که پشتیبانی جامعه روحانیت آبادان از اعتصاب کارمندان صنعت نفت و همچنین مبارازت سیاسی اشخاصی مانند آیت الله جمی برعلیه رژیم پهلوی که منجر به دستگیری ایشان توسط ساواک شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا