اخبارسیاسیگزارش

گزارش تفصیلی یورش پلیس آلبانی به مقر منافقین در اشرف ۳

صدها تن از نیروهای ویژه پلیس آلبانی روز سه شنبه (30 خرداد) با دستور دادستان ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته، به اردوگاه اشرف 3 در مانزه یورش برده و پس از درگیری 4 ساعته با عناصر گروهک منافقین، 30 نفر از نیروهای پلیس مجروح و ده ها تن از منافقین مجروح و یا بازداشت و یک نفر نیز کشته شده و تعداد قابل توجهی تجهیزات الکترونیکی همچون رایانه و سرور را ضبط و مصادر نمودند.

به گزارش نخیلات، به نقل از رسانه های آلبانیایی، «بلدی چوچی» وزیر کشور آلبانی پس از این عملیات، در یک نشست خبری اعلام کرد خشونتی که اعضای مجاهدین(منافقین) علیه پلیس ایالتی انجام دادند غیر قابل تحمل است و از واکنش آنها به پلیس احساس بد و حتی خشم دارم.

«بلدی چوچی» وزیر کشور آلبانی
«بلدی چوچی» وزیر کشور آلبانی

وی افزود: آنها (منافقین) بیش از ۳۰۰۰ روز است که در حمایت ما قرار دارند، اما توافقنامه خود با دولت آلبانی را زیرپا گذاشتند؛ آنها در سال ۲۰۱۴ موافقت نموده بودند که فقط به دلایل بشردوستانه در آلبانی بمانند و به مسائل سیاست داخلی و خارجی ورود نکنند.

«مهمت رومبولاکو» رئیس کل پلیس ایالتی آلبانی نیز در بیان جزییات بیشتری از این اقدام بیان نمود که همراه با دیگر مدیران ارشد پلیس، با رهبران اردوگاه اشرف ملاقات هایی داشته و آنها را در جریان این تصمیمات قرار داده بود اما هنگامی که نیروهای پلیس برای انجام وظیفه خود به آنجا رفته بودند با مقاومت اعضای این سازمان مواجه شدند و کار به درگیری کشیده شد و پلیس نیز برای عقب نشاندن این افراد مجبور به اجرای پروتکل های لازم در شرایط مشابه شده و با استفاده از گاز اشک آور به اردوگاه وارد شده و اقدام به بازرسی و ضبط سیستم های رایانه ای آنها نمود.

«مهمت رومبولاکو» رئیس کل پلیس ایالتی آلبانی
«مهمت رومبولاکو» رئیس کل پلیس ایالتی آلبانی

در این اردوگاه که مساحت آن بالغ بر ۴۰ هکتار است، ۳۰۰۰ نفر از عناصر منافقین ساکن هستند که از آنجا با تشکیل گروه هایی اقدام به فعالیت های مجازی و سایبری علیه جمهوری اسلامی می نمودند.

در طی عملیات پلیس، تعداد ۹۶ رایانه، ۴۹ لپ تاپ، ۲ تبلت و ۳ هارد و مقادیر قابل توجهی مستندات مکتوب کشف و ضبط شد. طبق گفته پلیس آلبانی، گروهک تروریستی منافقین داخل اردوگاه اشرف، یک مرکز هکری ایجاد کرده بود که با آن به مؤسسات خارجی حملات سایبری انجام می‌داد.

همچنین پلیس ایالتی آلبانی ویدیویی که از عملیات روز سه شنبه منتشر ساخته است که توسط پهباد پلیس ضبط شده و نشان می دهد در جریان ورود پلیس به اردوگاه اشرف اقدام به سوزاندن  و امحای برخی اسناد مکتوب هستند. این ویدیو همچنین ضمن به تصویر کشیدن برخی از صحنه های درگیری، وسائل الکترونیکی ضبط شده توسط پلیس را نیز به نمایش می گذارد.

 

واکنش ایران

ناصر کنعانی  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام دولت آلبانی در بازرسی از اردوگاه اشرف ۳ در صفحه توییتر خود نوشت: «براساس خبرهای منتشره، صبح روز ۳۰ خرداد، پلیس آلبانی براساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم آن کشور، اقدام به ورود به پادگان اشرف جهت بازرسی نمود. دلیل این اقدام، ارتکاب اقدامات مجرمانه و تروریستی توسط منافقین در آلبانی اعلام شد.

مقامات ذیربط کشور آلبانی از کشف و ضبط شماری از سیستم‌های الکترونیکی و پهپادهایی که منافقین اقدامات تروریستی خود را به واسطه آنها پیگیری و هدایت می‌کردند، خبر داده و گفتند آنها(منافقین) با اقدامات تروریستی و سایبری، توافق سال ۲۰۱۴ با آلبانی را نقض کرده‌اند.

منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولتهای دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری نمودند. امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند.»

 

واکنش های بین المللی

واکنش‌ها به نشانه‌های جدی‌تر شدن آمریکا و کشورهای غربی در مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران که در برخی کشورهای عربی و غربی در جریان است، خودش را هر روز نمایان‌تر می‌کند. تازه‌ترین نمونه آن رفتار دولت‌های تروریست‌پرور فرانسه و آلبانی با گروهک تروریستی و پیر سازمان منافقین و حمایت رسمی دولت آمریکا از آلبانی که موجب ثبت تصاویر دوربین پهپاد پلیس این کشور از سوزاندن اسناد و مدارک موجود در کمپ تیرانا شد.

یکی از عناصر منافقین در حال سوزاندن مستندات
یکی از عناصر منافقین در حال سوزاندن مستندات

کشورهای فرانسه و آلبانی که سال‌هاست علاوه بر جا دادن مسعود و مریم رجوی و دار و دسته بی‌هویت‌شان در خاک خود تامین مالی و حمایت‌های لجستیکی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی را در همراهی از گروهک تروریستی منافقین داشته و حمایت از این خانواده جنایت‌کار را با امضای توافق‌نامه‌های مختلف جزو تعهدات قانونی خود می‌دانند، به تازگی رفتار داده و برای جلب نظر و رضایت مقامات سیاسی جمهوری اسلامی در اقدامی جدید، این گروهک پلشت را گوش‌مالی داده‌اند.

صبح روز سی‌ام خرداد ۱۴۰۲ خبرگزاری رویترز در خبری اطلاع داد که دولت فرانسه بعد از ۱۵ سال برای اولین بار مجوز برگزاری تجمعات سالانه منافقین در پاریس را صادر نکرده است.

این خبرگزاری نوشت: «لورنت نونز، رییس پلیس پاریس با مطرح کردن نگرانی‌های امنیتی درباره برگزاری تجمعات سالانه گروهک منافقین اجازه برگزاری این تجمع را نداده و در نامه‌ای به کمیته تدارکات برگزاری تجمعات منافقین اعلام کرد «امکان برگزاری این نشست که از سال ۲۰۰۸ هر ساله برگزار می‌شود، وجود ندارد.»

پلیس فرانسه در واکنش به این خبرگزاری که جویای دلیل این تصمیم شد، در بیانیه‌ای نوشت: «برگزاری این تجمع می‌تواند با توجه به شرایط ژئوپولیتیکی، موجب ایجاد مزاحمت برای عموم مردم و اخلال در نظم عمومی شود. علاوه بر این، با توجه به این که نمی‌توان خطر حمله تروریستی را نادیده گرفت، برگزاری چنین مراسمی تامین امنیت آن و امنیت مهمانان مهم آن را به شدت پیچیده کند.»

به فاصله چند ساعت از اقدام پلیس فرانسه، نشریه پولیتیکو بیانیه‌ای از گروهک تروریستی منافقین منتشر کرد که در این بیانیه از کشته شدن یکی از چهره‌های سرشناس و باسابقه سازمان منافقین در عملیات پلیس آلبانی در شهر ماناز خبر داد.

بیانیه منافقین در توئیتر عطاءالله مهاجرانی
بیانیه منافقین در توئیتر عطاءالله مهاجرانی

پلیس آلبانی، بیانیه منافقین را رد کرد اما رسانه‌های آلبانی نوشتند: «پلیس این کشور برای انجام بازرسی‌هایی به قرارگاه ۳۰۰۰ نفره اشرف ۳ رفت. دستور بازرسی توسط دادگاه ویژه آلبانی علیه فساد و جرایم سازمان‌یافته صادر شد. این بازرسی برای بررسی احتمال عملیات تروریستی و حملات سایبری توسط گروهک منافقین انجام شد.»

 

واکنش آمریکا

وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده تصریح کرده است: «به واشنگتن اطمینان خاطر داده شد که تمامی اقدامات صورت‌گرفته با رعایت قوانین مربوطه از جمله قوانین محافظت از حقوق و آزادی‌های تمامی افراد در آلبانی انجام شده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره فعالیت‌های غیرقانونی احتمالی در خاک خود حمایت می‌کنیم.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اینکه پلیس آلبانی به قرارگاه منافقین «حمله‌ای ناگهانی» کرد، نوشت: «طی این عملیات ۱۵۰ کامپیوتر که گفته شده است به فعالیت‌های سیاسی مربوط بوده‌اند، ضبط شده‌ و افراد متعددی مجروح شدند.

وزیر کشور و رییس پلیس ملی آلبانی هم گفتند که طی این عملیات، هم افراد این گروهک و هم ماموران پلیس مجروح شدند.

در دادگاه ویژه علیه فساد و جرایم سازمان‌یافته آلبانی پرونده‌ای برای بررسی فعالیت‌های سیاسی اعضای گروهک منافقین تشکیل شده و عملیات پلیس آلبانی با حکم این دادگاه انجام گرفته است.»

روزنامه واشنگتن پست نیز با پرداختن به این اقدام دولت آلبانی نوشت: «پلیس آلبانی روز سه‌شنبه حمله‌ای ناگهانی به قرارگاه اعضای مجاهدین خلق انجام داده ۱۵۰ کامپیوتر را که گفته شده با فعالیت‌های سیاسی ممنوع مرتبط بوده‌اند ضبط کرده و افراد متعددی مجروح شدند.

 

منابع: روزنامه مترو گزتا آلبانی، بالکان وب، آلبانیان دیلی نیوز و رسانه های داخلی و بین المللی

 

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا