اخبارسیاسی

ماجرای قطعی آب در ملاشیه چیست؟

چند روزی است که برخی از اکانت های تجزیه طلب عربی با مستمسک قراردادن مسئله قطعی آب در منطقه ملاشیه اهواز، تلاش می کنند از اختلال ایجاد شده در خدمات رسانی شهری که در همه جای دنیا امری طبیعی قلمداد می شود، مسئله سازی کنند. در این میان، واقعیت چیست؟

به گزارش نخیلات، از روز سه شنبه ۱۳ تیرماه به طور همزمان برخی از کانت های تجزیه طلب عربی با بازنشر خبری مبنی بر قطعی آب در منطقه ملاشیه اهواز، کوشیدند تا با ایجاد جوی روانی و تحریک مردم و اعلام فراخوان تجمع، از یک اختلال طبیعی پیش آمده در خطوط انتقال آب به منطقه ملاشیه، سوءاستفاده نموده و آن را تبدیل به چالش نمایند اما هشیاری مردم شریف این منطقه، این فتنه را در نطفه خفه نمود.

 

سرآغاز ماجرا

خبرگزاری تسنیم به عنوان نخستین رسانه رسمی کشور در روز سه شنبه ۱۳ تیرماه در گزارشی با عنوان «گلایه اهالی ملاشیه اهواز از قطعی بدون اطلاع و طولانی آب» مسئله قطعی آب در ملاشیه را پوشش خبری داده و به ابعاد آن پرداخته است. و در روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه خبرگزاری فارس، ایرنا، صداوسیما و برخی رسانه های دیگر نیز به آن پرداخته اند.

خبر خبرگزاری تسنیم
خبر خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری تسنیم به نقل از یکی از اهالی منطقه نوشت: چند روز است اکثر خیابان‌های ملاشیه آب ندارند فقط خانه‌های سمت جاده اصلی که نزدیک خرمشهر است آب دارند.

وی با اشاره به اینکه مناطق پایین‌تر با مشکل آب مواجهه شدند گفت: خیابان‌های ۱۵،۱۶,۱۷،۱۸،۱۹ سمت شرکت  سدید، آخر خیابان ۸ (صلویچ)، خیابان رفیعی و خیابان‌های مقبره و سمت مدارس ملاشیه از جمله این مناطق هستند.

این شهروند در ادامه با بیان اینکه اگر هم آب هست، یا با فشار کم است یا بوی فاضلاب می‌دهد گفت: در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شود ولی تانکر آب جواب گوی اهالی منطقه نیست.

 

علت ماجرا چیست؟

افشین حاتمی مدیر آبفای کلان شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره علت قطعی آب در این منطقه گفت: در این منطقه چند برداشت غیرمجاز آب شیرین کن با استفاده از پمپ‌های خیلی قوی انجام شده بود و همچنین یک سری مشکلات در شیرآلات و تجهیزات بود که مشکل را حاد نموده بود.

مدیر آبفای اهواز همچنین افزود: دو‌ خیابان ملاشیه با مشکل آب مواجهه بودند که ما ناچار شدیم تانکر آب ببریم و مخازن آنها را پر کنیم.

حاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیل اطلاع رسانی نکردن به اهالی منطقه چه بوده است گفت: این اتفاق ناخواسته رخ داده بود. ما هر زمان تعمیرات داشته‌ایم اطلاع رسانی شده است.

اقدامات صورت گرفته

شب گذشته جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در خصوص رفع مشکل آب منطقه ملاشیه برگزار شد تا مسئولان اهوازی فکری برای این بحران بکنند.

سرپرست فرمانداری اهواز گفته است ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط باید تا رفع کامل مشکل آب ملاشیه پای‌کار باشند. کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست.
سیداحمد موالی‌زاده تصریح کرد: تمام تلاش بر این است تا در اسرع‌وقت مشکل آب این منطقه رفع شود.

شهرداری منطقه پنج اهواز نیز در اطلاعیه‌ای که از ارسال تانکرهای آب به این منطقه خبر داده است و عامل بی آبی را شکستگی خطوط لوله انتقال آب و خرابی پمپ آب‌رسان شهری عنوان کرد.

 

فرسودگی شبکه ۳۰ ساله آب اهواز 

این در حالی است که به گفته حاتمی مدیر آبفای اهواز، شبکه آب اهواز فرسوده است و بیش از ۳۰ سال قدمت دارد، بر همین اساس امکان قطعی یا بروز مشکل وجود دارد.

این در حالی است که در طول همین ایام، شرکت آبفای اهواز با چندین مورد شکستگی لوله های آب یا خرابی خطوط انتقال آب در نقاط مختلف شهر اهواز مواجه بود و نیروهای خدوم این شرکت که از خود مردم اهواز هستند با کار و فعالیت شبانه روزی به تعمیر و اصلاح آنها پرداخته اند.

شبکه فرسوده و 30 ساله آب اهواز
شبکه فرسوده و ۳۰ ساله آب اهواز

به طور مثال در روز ۱۰ تیرماه شبکه توزیع آّب روستای مراونه ۵ شهرستان باوی به دلیل فرسودگی شبکه اصلاح و تعمیر شد. همچنین در روز ۱۱ تیرماه ۹ مورد شکستگی در روستاهای یکاویه یک، چم دغیم و بحیر یک تعمیر و اصلاح شد.  در روز ۱۲ تیرماه ۶ مورد شکستگی در ۳ روستای شهرستان باوی تعمیر شد و شکستگی شبکه توزیع آب در منطقه زرگان رفع شد. در روز ۱۳ تیرماه نیز شبکه توزیع آب در منطقه سید خلف اهواز نیز به دلیل شکستگی لوله جنب مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام حفاری، تعمیر و اصلاح شد. همچنین در همین روز شکستگی لوله های شبکه توزیع آب در منطقه کیانپارس اهواز نیز که قطعی و افت فشار آب به همراه داشت تعمیر و اصلاح شد.

در همین ایام نیز منطقه ملاشیه دچار شکستگی لوله و خرابی پمپ آب رسان شده بود که با همت مسئولان مربوطه تا زمان تعمیر و اصلاح خط لوله انتقال آب  و در طول مدت قطعی آب، آب رسانی توسط تانکر برای مردم انجام شد و بنا بر اظهارات مسئولان مربوطه تا حدود زیادی مشکل برطرف شده است.

همانگونه که ذکر شد، اگرچه گلایه مندی مردم در چنین شرایطی کاملا به جاست، اما این اختلالات در خدمات رسانی امری کاملا طبیعی است که در هر نقطه از شهر ممکن است بروز پیدا کند.

 

توصیه به مسئولان

در پایان به مسئولان محترم استان خوزستان و شهر اهواز تاکید می کنیم که مردم شریف منطقه ملاشیه حق زیادی بر گردن نظام دارند از آن رو که این مردم در دوران هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم مواجهه با بعثی ها بودند و تاکنون شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و کشور خود نمودند.

مردم ولایتمدار ملاشیه
مردم ولایتمدار ملاشیه

مردم ولایتمدار ملاشیه در عشق به اهل بیت علیهم السلام نیز زبانزد هستند به گونه ای که در سال های گذشته، عاشقان امام حسین علیه السلام هر ساله از کوی ملاشیه و مناطق اطراف آن با پای پیاده رهسپار زیارت اربعین می شوند و شکوهی کم نظیر را رقم می زنند.

این امر خود از مهمترین دلایلی است که سنگینی مسئولیت مسئولین را نسبت به این مردم شریف دوچندان می کند تا هرچه در توان دارند برای محرومیت زدایی از این منطقه و مردم به میدان عمل بیاورند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا