گزارشیادداشت

سلفیه جهادی؛ ملیت گرائی و مدرنیته

This post is also available in: Arabic

به قلم: حسن عباسیان

سلفی گرایی از زمان ظهور آن در قرن سوم هجری ، یکی از چالش های اندیشه اسلامی بوده و این امر در چند سال اخیر بواسطه‌ی پشتیبانی برخی دولت‌ها و قدرت‌های بین المللی از این گروه شدید تر شده است.

سلفی گرایی به معنای بازگشت به زندگی سلف و رد هرگونه تجدد ، اجتهاد یا فهمیدن فراتر از درک وفهم صحابه و تابعین است؛ فارغ از اینکه آیا فهم صحابه حجیت دارد یا خیر و بر همین مبناست که آنان جامعه بشری را به دودسته‌ی وادی ایمان و وادی کفر تقسیم‌ می‌کنند! و هر گونه روشی برای اداره‌ی جامعه و حکومت را که بر مبنای تجربه بشری باشد کنار می‌گذارند.

به همین دلیل است است که سلفیگری (که درواقع بعدها به جهاد روی آورد و بواسطه‌ی سازمان‌های خونریزش مشهور شد) بصورت بنیادین و تئوریک با تفکرات ملی گرا و مفهوم مدرنیته اختلاف دارد زیرا که از نظر آنان ملیت گرایی با تئوری سلفی جهانی بودن ملت اختلاف دارد و مدرنیته نیز یعنی قبول کردن تفکرات و دستاوردهای غرب ((کافر)) .

و این امر در حالی است که نه تنها مبلغان بلکه بزرگان و سازمان‌های سلفی همیشه مورد حمایت حکومت‌ها و سازمان‌های غربی بودند که کافر نام نهاده بودندش… شاید بتوان گفت نفس ارتباط عربستان با انگلیس و آمریکا گواهی روشن بر این نفاق ما بین تفکر و عملکرد است.

اسلام به عنوان آخرین ادیان و قوانین الهی، در مقابل هیچ تفکر خاصی متحجرانه برخورد نکرده است و متفکران و دانشمندانش نظریه های بسیاری را در مورد امور ثابت و متغیر موجود در اسلام و همچنین استفاده از پیشرفت‌های علمی، فکری وفنی‌ای که جامعه‌ی بشر ی و ملت‌های غیر مسلمان بدان دست پیدا کرده است مطرح کرده اند؛ به این دلیل که افکار و فرهنگ‌های مختلف بشری برروی یکدیگر تاثیر گذار هستند و فضای وحدت بر میراث بشری و همچنین تجارب جامعه‌ی انسانی حاکم است. اسلام نیامد که دیگران را کنار بزند بلکه آمده است که همگان را در مسیررشد خود و همچنین پیشرفت انسانیت یاری کند و به کمال برساند.

سلفیه یا همان وهابیت امروز با استفاده از دگماتیسم و تحجر با دیگران و حتی با سایر تفکرات اسلامی برخورد می‌کند و این همان امری است که فکر اسلامی و انسانی به مبارزه با آن برخواسته است… و لازم به ذکر است که همین دگماتیسم حاکم بر جریان سلفی است که منجر به انزوای جهانی این تفکر که تصویری غلط و خونریز از اسلام اصیل که حتی با دشمنان خود با مهربانی و عطوفت برخورد می‌کند شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا