یادداشت

آیا زیارت اربعین بدعت علمای شیعه است؟

زیارت امام حسین علیه السلام، در هر زمانی مستحب است و ثواب دارد. اما با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام در می یابیم که زیارت حضرت با پای پیاده از امتیازات و فضائل ویژه ای برخوردار است.

زیارت امام حسین علیه السلام، در هر زمانی مستحب است و ثواب دارد. اما با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام در می یابیم که زیارت حضرت با پای پیاده از امتیازات و فضائل ویژه ای برخوردار است.

بر اساس روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام، زیارت امام حسین علیه السلام از وظایف شیعیان بلکه تمام مسلمانان است، همانگونه که امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:« شیعیان ما را به زیارت مرقد حسین بن علی علیه السلام فرمان دهید، زیرا زیارت آن حضرت بر هر مومنی که به امامت او از سوی خدا اقرار دارد، واجب است».

علاوه بر این زیارت امام حسین علیه السلام، فضیلت و ثواب زیادی دارد، همانگونه که در روایات آمده:«کسی که مرقد امام حسین علیه السلام را قربه الی الله زیارت کند، خداوند او را از آتش جهنم می رهاند و روز فزع اکبر او را در امان قرار می دهد و حاجتی از حوائج دنیا و آخرت را از خداوند نخواسته، مگر آنکه باری تعالی به او عطا فرمایند».

زیارت امام حسین علیه السلام، در صورتی که با پای پیاده همراه باشد، فضیلت بیشتری دارد، همانگونه که امام باقر علیه السلام می فرمایند:«کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت مرقد حسین بن علی علیه السلام باشد، اگر پیاده رود، خداوند منان به هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می نماید».

همچنین در روایت دیگری که از امام حسن عسکری علیه السلام به دست ما رسیده، یکی از علائم شیعه بودن را مشرف شدن به زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین ذکر نموده اند. بنابراین شرکت در پیاده روی اربعین بهترین زمان ممکن برای انجام یک وظیفه دینی و بهره مندی از ثواب دنیایی و آخرتی است، و بر این اساس علما و بزرگان شیعه سعی داشتند این پیاده روی را در روز اربعین تبدیل به یک حرکت جهانی و فرهنگی شیعی نمایند و این حرکت هم اکنون به دست ما رسیده و در حفظ و پاسداشت این امانت باید تلاش نماییم.

در حال حاضر دشمن، با تمام توان، در عرصه های مختلف به میدان آمده و خواهان تضعیف این فرهنگ شیعی است. در این میان گاه بین ایران و عراق اختلاف افکنی می کند و گاه برخی بدعت ها را که مغرضانه توسط افراد دست نشانده در عزاداری ها و اربعین حسینی انجام می گیرد را به نمایش می گذارد و با هر ترفند و حیله ای می خواهد نشان دهد که این فرهنگ دیگر بین ادیان، مذاهب و مسلمانان جایگاهی ندارد.

اما همه ساله شاهدیم که عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام از سراسر جهان با انواع اعتقادات و گرایشات در این جمعیت پیاده روی، شرکت نموده و هر سال از سال قبل باشکوه تر برگزار می شود. گویا که همه منتظر یک منجی هستند تا عالم را از ظلم و ستم نجات دهد و عدالت را در زمین بگستراند. یریدون لیطفئوا نورالله بأفواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا